Fugleiagttagelse
Som den første naturpædagogiske aktivitet har jeg valgt, at lave hjemmelavede grankogle-fedtkugler sammen med mine to børn
(8 og 12 år), for senere når de hænger i havens Asketræ og Æbletræ, at kunne iagttage havens fugle sammen med mine børn. Aktiviteten kan naturligvis også laves alene eller sammen med en hvilken som helst gruppe af mennesker.
Vi har været en tur i skoven for at samle kogler
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Vi har handlet fuglefoder, hasselnødder, rosiner, havregryn og fedt. Havens fugle skal have det godt i vinter.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Der er bundet snor på grankoglerne.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Alle husets kaffekopper bruges til forme.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Så smeltes fedten.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Kogepladen slukkes, og alle ingredienserne kommes forsigtig i.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Massen røres forsigtigt rundt.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Grankoglen med snor på puttes i kaffekoppen, og blandingen øses forsigtigt i.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Resten blev til en underskål med fedt og foder til foderbrættet.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Så skal der ventes til i morgen. Fedten skal stivne før vi kan få grankoglen ud af kaffekruset. Talmodighed skal man have.
Fedten løsner sig bedst fra kruset, når den kort bliver varmet op under den varme vandhane, og sådan ser det færdige resultat ud. Børnene kan godt være stolte.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Endelig kan de hænges op i Asketræet og Æbletræet, og nu kan vi begynde at iagttage havens fugle.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Asken og æbletræet venter blot på havens fugle.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Så fandt blåmejsen som den første fedtgrankoglerne.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Forunderligt legetøj af naturmaterialer
Som den anden naturpædagogiske aktivitet har jeg valgt, at samle grene, sten osv. sammen med min søn (8 år). Jeg gav ham desuden noget klisterbånd, snor og lidt stof, for derefter at lade ham bygge legetøj af materialerne. Noget som han foruden min aktivitet også gør rigtigt meget. Denne aktivitet kunne selvfølgelig være meget mere spændende og fantasi animerende, ville der være flere børn eller unge om det, og dog viser min søn, at det også går alene.
En stor stok blev til en troldmands magiske vandrestok. Troldmanden er her ledsaget af den fortryllede hund.
En bøjelig stok blev til en bue. Lidt snor og tape gjorde resten. Og hov....bueskytten har også en magisk hund.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
En bøjelig stok blev til en bue. Lidt snor og tape gjorde resten. Og hov....bueskytten har også en magisk hund.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Så blev det lidt mere moderne, og maskinpistolen blev til.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Min søn har hængt en magisk ting op i det gamle Æbletræ, hvad mon det er?
Foto: Charlotte Hpoffmann-Liedl
I stengærdet har min søn hjulpet alferne med at flyttet ind.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Pludselig fandt min søn en kæmpe stor diamant, der lige skulle hugges til med en hammer fra far.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Så er diamanten næsten færdighakket.
Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl Foto: Charlotte Hoffmann-Liedl
Didaktiske overvejelser for begge aktiviteter
Mine didaktiske overvejelser for gennemførelsen af begge aktiviteter var at lade børnene opleve glæde, interesse og ansvarlighed for naturen og dens dyreliv. Samtidig var det overvejelser om, at give dem mulighed for at opleve naturen som et rum for fysisk udfoldelse, leg og fantasi. Og at give dem førstehåndsoplevelser med naturens dyr, planter og hvad naturen kan give os af materialer til at lege med (inspireret af Sdus lærerplaner).
Naturen er uforudsigelig, og det var vigtigt for mig i min planlægning af aktiviteterne, at skabe rum for dette. Dermed mener jeg, at jeg ikke på forhånd har fortalt hvilke fugle vi kommer til at iagttage, men at det bliver spændende at finde ud af hvilke fugle vi får at se. Ligesom at det ikke på forhånd var planlagt hvad min søn ville bygge ud af de naturmaterialer som vi fandt. Dermed blev der skabt "rum" for hans egen frie fantasi, og han skulle ikke på forhånd lede efter bestemte materialer, men kunne lade sig inspirerer af det som naturen lige tilbød den dag vi var afsted.
Mål/vision - Hvad:
At formidle kendskab og forståelse for naturens vilde dyr, specielt dem i vores nærområde.
At give børnene en bedre forståelse for årstiderne og deres aktuelle naturlige materialer.
Formidling af at kreativt værksted også kan foregå udendørs, samt med naturlige materialer.
Tiltag - Hvordan:
Forudsætning var min egen kendskab til naturen, dens materialer og dens dyreliv, samt min evne til at formidle viden om dette.
De anvendte materialer til begge aktiviteter hentes så vidt muligt i naturen, og materialernes oprindelse forklares.
Projekterne foregår ude i naturen, og er tematisk tilpasset den aktuelle årstid.
Tegn på læring:
Børnene føler glæde ved at være ude i naturen.
Børnene opdager/finder selv naturmaterialeer som de kan bruge kreativt/fantasifuldt. Lader sig inspirerer af naturen og dens materialer.
Børnene viser interesse i at finde ud af hvilke fugle/dyr der besøger vores have, men også hvilke der er i vores nærområde.
Sammenhæng - Hvorfor:
Børnene får en bedre fornemmelse for naturen og dens muligheder, samt en bedre fornemmelse for årstiden og de årstidsbetingede materialer.
Børnenes interesse for naturen øges, og samtidig også deres forståelse og ansvar overfor naturen.
Evaluering:
Begge aktiviteter har være og er stadigvæk en sucess. Børnene udviser stor interesse i at igattage fuglene i vores have. Vi har sågar anskaffet en lidt bedre kikkert på stativ, for at kunne se dem rigtigt tæt på.
Min søns legetøj af naturmaterialer ville han helst opbevare indendøre på sit værelse, men vi har dog kunne indgå det kompromi, at det kan stå i carporten, også selv om han er dog ikke helt overbevidst om, at det er 100 % tyverisikkert der.
(Inspireret af SMITTE modellen)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar